Right here, right NHOW
Berlijn

Ik speelde al een tijdje met het idee om gewoon even een paar dagen naar Berlijn te gaan. Naar mijn mening èèn van de tofste steden ter wereld! Mijn zoon Jayden, 11, vroeg of hij mee mocht toen ik op een avond de app van NS Internationaal aan door scrollen was. Binnen een uur had ik voor ons allebei geboekt, zowel de reis als het hotel. Een beetje impulsief maar oh zo leuk! En spannend want het zou een echt moeder-zoon reisje worden, zonder m’n kleine meisje!

Het zou voor mij de 5e keer worden om Berlijn te bezoeken en inmiddels weet ik er al aardig de weg en alle leuke locaties te vinden. Ik keek er heel erg naar uit om dit allemaal aan Jay te showen! Het zou echter de eerste keer worden dat ik met de trein zou gaan en dat vond ik wel een beetje spannend maar dat viel ongelooflijk mee en ik was oprecht verbaasd over hoe relaxed dat eigenlijk was!

Ik reserveerde twee zitplaatsen via de NS app en zag tot mijn grote vreugde dat Jay gratis mee kon! En ik zag daarna dat een upgrade van de tweede naar de eerste klas slechts tien euro duurder zou zijn. Dan waren we sowieso zeker van een plekje in de trein en met voldoende ruimte, wat toch wel een fijn idee is als je ongeveer zeven uur moet stilzitten!  Zodoende betaalde ik voor twee retourtjes Berlijn, eerste klas, met twee keer overstappen maar 148 euro! Nu het vervoer was geregeld werd het tijd om een plekje in Het Hotel te reserveren!

Al een paar jaar droomde ik ervan om eens in het NHOW hotel te overnachten, ik zag daar weleens de meest indrukwekkende foto’s van voorbij komen op Instagram en nadat ik een zomer aanbieding zag met gratis ontbijt en een late checkout besloot ik om twee nachten te reserveren in dit super bijzondere en voornamelijk roze design hotel! Gelukkig was er nog een kamer voor ons beschikbaar en het enige wat we nu nog moesten doen was twee weken geduld hebben en ons verheugen op deze citytrip!

Ongeveer twee weken later… We vertrokken al voor zeven uur ’s ochtends en moesten na ongeveer twee uur reizen overstappen in Zwolle en vervolgens nog eens in Almelo, daarna konden we heerlijk ontspannen in een fijne grote privé coupe vijf uur lang rustig blijven zitten op weg naar Berlijn! De treinkaartjes had ik op mijn telefoon, in de NS Internationaal app; de conductrice kon ze zo scannen vanaf het schermpje van mijn iPhone! Zo handig! Ik weet nu al dat ik veel vaker met de trein naar het buitenland zal reizen!

En daar sta je dan in alle vroegte op het station! Spannend!

Een privé coupe! YAY! Met een stapel tijdschriften, een volgeladen powerbank en lekkere hapjes en drankjes vloog de tijd voorbij!

We arriveerden om half twee ’s middags op Berlin HBF. Daar stond mijn vriendinnetje Aline, die in Berlijn woont, al op ons te wachten! Met de auto vertrokken we vervolgens meteen naar het Natuurkunde Museum! Aline had bedacht dat dit wel een tof idee zou zijn om ons tripje mee te beginnen en ze had helemaal gelijk! In dit museum staat namelijk Tristan, ’s werelds grootste T-Rex skelet! Heel indrukwekkend! Jay vond het absoluut geweldig!

Verder heeft dit prachtige oude museum ontelbaar veel potten met dieren op sterk water, vele opgezette dieren (ook ijsbeertje Knut kun je hier zien) en een enorme collectie met schitterende kristallen en andere bijzondere stenen!

Een zaal vol met vitrines gevuld met honderden schitterende stukken kristal en andere stenen; je kijkt je ogen uit!

Dit museum is echt een aanrader om eens te bezoeken wanneer je de kans hebt!

Na enkele uren ronddwalen in het Natuurkunde Museum nam Aline ons mee naar Shiso Burger! Hier kun je zooo lekker eten! Terwijl Jayden en ik de menukaart doornamen wees Aline me er op dat er een BD’er direct achter mij zat; Een Beroemde Duitser! Ik ben helemaal niet op de hoogte van Duitse films en acteurs en had er dus geen idee van hoe zo’n celebrity Jürgen Vogel is! Hoe dan ook, hij is kennelijk best wel een big deal volgens Google en IMDB en hij zat vlak achter me. Tof! Maar mijn aandacht ging voornamelijk uit naar de heerlijke burger, de frietjes van zoete aardappel en andere hapjes die op tafel waren gezet. Jayden was vooral onder de indruk van de gedraaide aardappels op stokjes!

Tip! Zoete aardappel frietjes, chili lemon burgers en gedraaide aardappelen!

Shiso Burger Auguststrasse 29c reserveren was niet nodig, gewoon lekker binnenlopen dus!

Na het eten bracht Aline ons naar ons hotel, waar we ons even zouden omkleden en opfrissen zodat we die avond nog rustig konden rondneuzen in het nabije Kreuzberg.

Van buiten is het al een bijzonder gebouw maar van binnen is het pas echt geweldig!

Jay past nog nèt in de mega grote lichtgevende N die voor de ingang van het hotel staat! Zijn relaxte outfitje is trouwens een mixje van H&M en Zara met een fijn vest van BillieBandit!

Het hotel was nog toffer dan ik dacht! Ontworpen door designer Karim Rashid; kleurrijk en een tikkeltje maf! Perfect voor ons dus!

NHOW is gelegen aan de rivier de Spree en op loopafstand van station Warschauer Strasse, in de wijk Friedrichshain. Heel dichtbij Alexanderplatz en Hackescher Markt, waar ik Jayden de volgende dag mee naar toe wou nemen. De ideale lokatie dus!

We verbleven tijdens ons Berlijn avontuur in de Junior Suite, een enorme kamer van circa 60 m2, met een queen size bed (met het allermooiste lichtroze beddengoed wat ik ooit heb gezien), een groot bureau, heerlijk relaxte ligstoel, goudkleurig bankstel, enorme badkamer met ligbad en een aparte doucheruimte met grote regendouche! Geweldig!! En dan ook nog een draaiende televisie en prachtig uitzicht op de rivier. Ik was sprakeloos en Jay was helemaal hyper! We hebben thuis namelijk geen bad dus dit was een geweldige verrassing voor hem. Hij lag dan ook vrijwel meteen languit in de badkuip te dobberen!

Ik nam mijn enorme Ban.do reistas met hartjes~print mee! En mijn grote goud/roze~tas die voor dit hotel gemààkt leek te zijn! Beide zijn te koop bij mijn eigen webshop, SoooHappy.nl

Roomservice bellen vanuit bed met een roze telefoon! Wat een feest!

Dròòm~hotel!!

Helemaal verliefd op deze vrolijke vloer die een mooie match was met mijn nieuwe glitter~schoenen van Ash!

Op het bureau lag een heel lieve handgeschreven kaart aan mij persoonlijk gericht en er lag een cadeautje; de enige echte NHOW nagellak! Deze heeft een prachtige roze kleur en is speciaal voor de hotelgasten ontworpen! Een foto van deze nagellak zie je verderop. Normaal gesproken kost deze nagellak €21 maar dat is het absoluut waard; de lak droogt heel snel, dekt in 1 keer en heeft een bijzondere roze tint. Ik ben fan!

Het NHOW hotel in Berlijn is trouwens het enige muziekhotel in Europa met allerlei toffe extra’s zoals de mogelijkheid om gitaren en keyboards te laten bezorgen op je kamer met de roomservice, een podium in de lobby (waar af en toe ook open mic nights gehouden worden!), tientallen muziekzenders op de televisie en professionele muziek studio’s!

Er treden ook regelmatig bands, dj’s en artiesten op in het hotel en het is niet ongewoon om hier een celebrity tegen het lijf te lopen. Het muziek thema zie en hoor je door het hele hotel terug, zo kun je bijvoorbeeld zelfs de lift kiezen op muziekstijl. Ga jij naar de vierde verdieping in een pop-lift of neem je liever de jazz-lift?

Alles draait hier om muziek en her en der staan instrumenten die je mag bespelen. Een piano, een drumstel, gitaren, keyboards… Wauw!

Deze spectaculaire gang is helemaal van glas en hier moesten we steeds langs om bij onze kamer te komen! Overdag heb je er een prachtig uitzicht (dit is op de 4e verdieping) en ’s avonds is het neon verlicht!

Het plafond van de groene lift is trouwens echt heel erg tof!

Nadat ik tientallen foto’s maakte van dit onwaarschijnlijk toffe hotel en mijn snapchat ermee vol gooide, even had gefacetimed met Joya en mijn moeder en daarna vervolgens Jay uit bad had geplukt was het tijd voor een avond wandelingetje.

We liepen een stuk langs de rivier de Spree, richting Kreuzberg en namen daar een ijsje bij California Pops.

Hèèrlijk! Jay ging voor een aardbeien ijsje en ik nam er èèn met kokos/chocolade!

California Pops Falckensteinstraße 4

De volgende ochtend ging de wekker al om half acht af. Ik had in lange tijd niet zo goed geslapen, wat een fijn bed! Ik voelde me helemaal uitgerust! Jayden dook meteen het bad weer in en ik schreef in mijn notitieboekje “Lush!“, want ik vond dat hij maar wat badbommen moest uitzoeken die middag voor een extra tof bad! Ik wist nog ongeveer waar de Lush winkel zat van mijn Berlijn-bezoek vorig jaar en het is vlakbij het Alexa winkelcentrum, wat sowieso al op onze to do list stond!

Rond half negen schoven we aan voor het ontbijt! Wat een feest! Er was zoveel keuze en alles was super vers! Jay ging voor een croissantje en twee eieren en ik ging voor de yoghurt en het fruit. Wat een super begin van de dag!

Ontbijten was nog nooit zo bijzonder en adembenemend!

Op het station kocht ik twee dagkaartjes voor het openbaar vervoer en we vertrokken met de S-Bahn naar Hackescher Markt, in het stadsdeel Mitte, waar tegenover het station de Hackescher Höfe zijn. Hier zijn allerlei mooie hofjes met veel groen en graffiti, een mooie combinatie! Ook kun je hier veel winkeltjes en terrasjes vinden. Als je hier in alle rust wil rondkijken dan raad ik je aan om al op tijd heen te gaan, ’s ochtends. Dan ben je voor alle toeristen en kun je op je gemak alles bekijken! De graffiti is hier namelijk werkelijk fantastisch, je kijkt je ogen uit!

Vorig jaar was ik hier ook maar waren er heel andere kunstwerken te zien, de meeste zijn dus overgeschilderd. Deze Anne gelukkig niet, ik hoop dat dit prachtige portret voor altijd blijft. Het is dus wel steeds weer de moeite waard om deze plek te bezoeken omdat je er steeds weer iets nieuws tegen komt!

Ik maakte deze foto van Jayden…

En Jayden maakte deze prachtige foto!

Deze mooie close-up van mini graffiti miertjes is ook door Jay gemaakt! Future fotograaf!

’s Avonds is het hier heel druk en gezellig. Dan draaien er DJ’s en spelen er bandjes, de terrasjes zitten dan vol en de lampjes zijn aan. Dit is absoluut 1 van mijn favoriete plekjes van Berlijn!

Tijd voor een break! En dus liepen we het super kitschy en suikerzoete KATJES winkeltje binnen, hier kun je allerlei snoepjes en cupcakes kopen. Achterin het winkeltje is ruimte om even te zitten en te smullen!

Leuk en erg lekker; cupcakes en snoepjes eten bij KATJES Café Grun-Ohr! Hier hebben we even rustig gezeten en genoten van heerlijke mini cupcakes!

KATJES Café Grun-OhrRosenthaler Strasse 32

Daarna was het tijd om naar Alexanderplatz te gaan, waar het MEGA warenhuis Alexa vlakbij staat. Hier kun je alle bekende winkels vinden; H&M, Zara en Claire’s maar ook het leuke (en dure!) Build-a-Bear, de Blokker~achtige (maar veel leukere) Nanu Nana en het enorme Thalia dat te vinden is over meerdere etages! Hier kun je boeken kopen maar ook stationery, kaartjes, magneten, pennen; teveel! Wij namen hier een hele stapel toffe kaarten en magneten mee vandaan. Dit is echt zo’n plek waar je heel lang kan ronddwalen! Heerlijk! Bij McPaper kocht ik drie grote rollen roze glitter inpakpapier! Ik had zo graag meer meegenomen maar dat werd logistiek een klein probleem. Gelukkig gaan we volgende maand met de auto naar Berlijn, yeah!

Helemaal bovenin is een soort eet~plein met vele kleine bekende en onbekende snackbars/restaurantjes van de Mac, Subway en Starbucks.

Helden am Grill is wel 1 van mijn favorieten. Hier aten we heerlijke friet met curryworst, een must als je in Berlijn bent! En bij PapaAsada kun je lekker mexicaans eten!

Tegenover Alexa is een enorme Primark winkel. Hier is het wel altijd verschrikkelijk druk en we zijn hier ook niet naar toe geweest maar als je dus op zoek bent naar bekende winkels dan is Alexanderplatz de place to be!

Bij mega warenhuis Alexa aten we lekkere frozen yoghurt van Wonderpots. Ik nam een cranberry topping en Jay liet er een halve snoeppot overheen gooien!

Een klein stukje verderop vonden we de Lush! Jay zocht twee badbommen uit en ik 1. We hadden er alweer een kleine tien kilometer op zitten en nog een halve dag te gaan dus besloten we even terug te gaan naar het hotel voor een break en daarna zouden we Kreuzberg weer verder verkennen!

Terug bij het hotel!

Ons uitzicht vanuit de hotelkamer! Wauw!

Jay ontdekte een kleine gameroom waar hij, tot zijn grote vreugde, het Pokemon spel Pokken Tournament kon spelen op een Wii U! Ik vermaakte me ondertussen perfect met het fotograferen van de ruimte! Wat een fijne plek!

Ik kocht voor mezelf de Sakura badbom, deze ruikt heerlijk fris naar citroen. Echt perfect om in te relaxen en even bij te komen.

De Experimenter! Wauw! Deze bevat knettersnoep, wat het badwater dus flink laat knetteren!

Jay koos de Intergalactic uit! Het ruikt naar grapefruit en pepermunt en ziet er super spectaculair uit!

Jays badbom keuzes bleken trouwens bomvol glitters te zitten! Met als resultaat een glitterende Jay, wat hij gelukkig geen probleem vond. Het enige waar hij mee zat was het feit dat hij straks weer naar een bad-loos huis moest…

We haalden take out van Angry Chicken! Heerlijke pittige kip in de allerleukste verpakking ooit! Hier kun je trouwens mijn Nhow nagellakje zien! Dit is de kleur van 1 laagje, whoaa! En het bleef ook lekker lang mooi zitten. Nogmaals; ik ben fan!

Kip van Angry Chicken is echt een aanrader! De locatie is echt inimini en hoewel je er wel kàn zitten eten is het behoorlijk claustrofobisch dus zeg dat je je bestelling mee wil nemen en ze verpakken het in de leukste bakjes ever!

Hoog op mijn lijstje om te bezoeken was Louis Pretty! Ik spotte er een foto van op Instagram terwijl ik op zoek was naar bijzondere eetgelegenheden. Toen ik deze mooie “water-tafels” zag wist ik dat we die IRL moesten gaan zien! En ja hoor, het was net zo tof als ik al had gehoopt! En… Serieus, ze serveren er de beste cheesecake die ik ooit heb gegeten!

Het is een beetje zoeken (wij vonden het dankzij Google Maps) maar het is het zooo waard! Louis Pretty is echt een heel fijn plekje om even te zitten en te genieten van lekker eten in een waanzinnig tof interieur! Ik weet nog niet hoe en wanneer maar ik moet en zal ooit ook zo’n tafeltje met “water” in huis hebben!

Echt een aanrader! Louis Pretty Ritterstraße 2

Tof shirt bij de Voo Store! Deze winkel is behoorlijk prijzig maar je kan er wel veel bijzondere en toffe kleding, accessoires en boeken shoppen. Te vinden op Oranienstraße 24

In het Fabrics restaurant, te vinden in het NHOW hotel, kun je ook erg lekker lunchen! Wij gingen voor een typisch Duitse curryworst en heerlijke frietjes van zoete aardappel!

That moment when everything matches your hair <3

We namen nog een drankje aan de bar in het hotel en toen was het helaas alweer tijd om uit te checken…

Maar oh, wat hebben we het tof gehad! Jay springt nog even een gat in de lucht met op de achtergrond de Spree en ons hotel!

Op het HBF station kochten we nog een doosje Dunkin’ Donuts voor onderweg! Maar goed dat er hier in de buurt nergens een Dunkin’ zit want yummm!

En toen waren we weer thuis. Jay vond het geweldig en ik ga volgende maand weer naar Berlijn, dan met m’n beste vriendin! Het liefst ging ik er wonen want ik ben verliefd op deze stad! Maar zovaak mogelijk bezoeken is gelukkig ook een optie!